Sylwetki

Dariusz Czaja

DariuszCzaja

Antropolog kultury, redaktor kwartalnika „Konteksty”, eseista, recenzent muzyczny. Prof. dr hab. wykładowca w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej na Uniwersytecie Jagiellońskim. Ostatnio opublikował m.in.: Znaki szczególne. Antropologia jako ćwiczenie duchowe (2013); Kwintesencje. Pasaże barokowe (2014); Gramatyka bieli. Antropologia doświadczeń granicznych (2018) – nominacja do nagrody „Nike”; Cena sztuki. Tezy o zaczarowaniu (2020); Blask ciemnieje. Lektury hermeneutyczne (2021), Szczeliny czasu. Reminiscencje, repetycje (2022).

Fot. Kinga Łozińska

 

Miriam Synger

Miriam

Na co dzień zajmuję się edukacją – w mediach społecznościowych na profilu @jestem_zydowska, poprzez wykłady, spotkania i warsztaty dla każdej grupy wiekowej.

Mówię o tym, że słowo Żyd nie jest obelgą, że religia nie musi kłócić się z feminizmem, że żadna kobieta nie ma obowiązku rodzić dzieci, że mam prawo zakrywać głowę i nikomu tym krzywdy nie robię, że brak choinki w domu w grudniu nie sprawia, że rodzina cierpi. I jeszcze o wielu innych rzeczach.

Niedawno dołączyłam do kilku pokoleniowego grona pisarek w mojej familii bo ukazała się moja pierwsza książka pt. „Jestem Żydówką” (Wydawnictwo Znak). Opowiadam w niej o naszym życiu – wielodzietnej żydowskiej rodziny w Polsce przy okazji próbując wytłumaczyć czym jest judaizm i jaka to jest ta kultura żydowska. Podobną tematykę poruszam w mojej kolejnej książce „Dziennik Rut”, tym razem dla dzieci.

 

Iwona Wojdowska

rude1 www

Gdyńska fotograf. Najlepiej czuje się, zaglądając ludziom w duszę przez obiektyw. Pokazuje również otaczający nas świat w swój własny, zamglony i niedopowiedziany sposób. Motto swoje zapożyczyła od samego Tennessee Williamsa „I don't want realism. I want magic”. Fotografuje sercem i gdyby istniał nurt „fotografii intuicyjnej”, byłaby zapewne jego prekursorką.

 

 

Aleksandra Dziewit

AleksandraDziewitsmall


Absolwentka musicalu na Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (obecnie studentka studiów magisterskich na tym samym kierunku) oraz filologii angielskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Wzięła udział w kilku produkcjach teatralnych, m.in.: "LAST DANCE (w oparach absurdu) roku Pańskiego tego czy owego" (reż. Michał Jaros), "Experyment" (reż. Piotr Jankowski), "Tak jak wszystkie śmiałe dziewczyny" (reż. Piotr Jankowski), "Medea, moja sympatia" (reż. Piotr Kosewski), "Garden Party" (reż. Piotr Jankowski) oraz "Die neun Abenteuer des Baron Müncchausen" (reż. Lars Franke). Pracuje również jako aktorka dubbingowa (współpracuje z Hiventy Poland, IYUNO SDI, Tercja Studio Friends oraz Studio PDK) oraz dialogistka i tekściarka (współpracuje z Hiventy Poland oraz IYUNO SDI). Brała także udział słuchowisku "Diabeł zamieszkał w Europie" (reż. Marek Brand), które powstało w ramach Festiwalu Zbliżenia w 2023 r.

 

Katarzyna Korolczuk

Korolczuk small

Nauczycielka języka polskiego, filozofii, prowadzi specjalizację dziennikarską, organizuje kulturalne spotkania z książką i sztuką (KszKsz), opiekunka grupy wychowawczej. Zapalona miłośniczka teatru i filmu, przygotowuje z uczniami przedsięwzięcia kulturalne, festiwale literackie, slamy poetyckie. Pochodzi z Podlasia, absolwentka Uniwersytetu w Białymstoku. Od 14 lat pracuje w Ogólnokształcącym Liceum Programów Indywidualnych (OLPI) oraz Liceum Sztuk Plastycznych (LSP). Pasjonuje się literaturą, filmem, tworzy wspólnie z uczniami gry edukacyjne. Autorka ciekawych metod dydaktycznych, kart pracy i oryginalnych przedsięwzięć multimedialnych. Członkini teatru społecznego Rity Jankowskiej, usłyszeć można ją w spektaklu pt. ,,Ślicznie mnie zszyli" , poemacie pt. ,,Wyjście z Ur" oraz ,,Matki (z) morza".

 

Kalina Krasowska

Kalina www

Absolwentka 1 L.O. w Gdańsku, magister archeologii po Uniwersytecie Warszawskim, ukończyła także kurs PTTK dla przewodników po Trójmieście. Obecnie pracuje w Muzeum Narodowym w Gdańsku. Od czasu do czasu, jako przewodniczka, prowadzi grupy na szlaki różnych dzielnic Gdańska. Miłośniczka lokalnych historii oraz przygód na łonie natury.

/fot. Iwona Sobieraj/

 

 

Łukasz Kamiński

Lukasz Kaminski www

Student IV roku kierunku wokalistyka, specjalność musical na Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.
Pochodzi z Podlasia, gdzie rozpoczął swoją przygodę z muzyką i aktorstwem.
Swoje pierwsze doświadczenia sceniczne zdobywał na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach wokalnych.
W 2024r. zadebiutował na scenie Teatru Rampa w Warszawie w musicalu „Wirujący seks. Polskie Love Story” wcielając się w rolę Benka.
Solista trasy koncertowej „Karuzela Gna II”.
Brał udział w czytaniach performatywnych - „Alma i Rut” reż. Marek Brand, „Śladowisko” reż. Mariusz Babicki.
Wystąpił w operze „Czarodziejski flet” w reż. Magdaleny Boć w Teatrze Wybrzeże w Sopocie. W wolnych chwilach pisze autorską muzykę i prowadzi zajęcia wokalno-aktorskie dla młodzieży.

 

Maria Ka | Maria Kawska

Maria Ka small

Wokalistka, pianistka, kompozytorka i autorka tekstów w j. jidysz. Magistra judaistyki i psychologii – absolwentka obu kierunków na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Bada świecką kulturę żydowską, zwłaszcza kinematografię i język jidysz, rolę kobiet w żydowskim świecie oraz zagadnienia związane z Holokaustem. Wykładowczyni SWPS w Sopocie na kierunku judaistyka stosowana oraz edukatorka w zakresie śpiewu i języka jidysz. Twórczyni albumów
i koncertów o tematyce żydowskiej, z autorskimi utworami osadzającymi jidysz we współczesnych gatunkach muzycznych. 3-krotna laureatka Nagrody Publiczności i Nagrody Jury przyznawanych
przez Instytut Muzyki Żydowskiej w Brazylii. Jej główny dorobek płytowy to Der Hemshekh דער המשך (2023) dedykowany niewidzialnym kobiecym biografiom, solowe albumy: Di arumike velt די אַרומיקע וועלט (2020) i multilingwistyczny Di shaykhesn די שײַכותן (2022) oraz Muzyka do zaginionego filmu jidysz (2018).
Jej muzyka była obecna i recenzowana w największych żydowskich magazynach, m.in. w The Times of Israel, amerykańskim The Forward | Forverts, Tablet, Lilith. Współpracowała i występowała na festiwalach m.in. Yiddish New York, São Paulo Kleztival, Weimarer Filmsommer, Open’er, Juedische Woche Leipzig, Warszawa Singera. Kooperowała lub kooperuje z instytucjami: The Klezmer Institute, Instituto da Música Judaica Brasil, Polnisches Institut Berlin, Muzeum POLIN, Miasto Gdańsk i Uniwersytet Gdański. Jako aktorka wzięła udział w amerykańsko–polskiej koprodukcji nt. dziejów Archiwum Ringelbluma pt. Who will write our history? Jej praca magisterska pt. Kobiety <<złotej ery>> kinematografii żydowskiej w Polsce. Bohaterki i aktorki otrzymała wyróżnienie w V konkursie im. Majera Bałabana na najlepsze prace doktorskie i magisterskie o tematyce żydowskiej organizowanym przez Żydowski Instytut Historyczny. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Prezydenta Miasta Gdańska i Marszałka Województwa Pomorskiego.

 

www.mariakamusic.com

ig: www.instagram.com/mariakamusic

fb: www.facebook.com/MariaKaMusic

bc: www.mariakabandcamp.com

yt: www.youtube.com/MariaKaOfficial

 

 

 

Anna Molga

zdjęcie Anny  Molgi

Malarka, ilustratorka, scenografka, kostiumolożka pochodzenia żydowskiego.

Urodziła się 1 sierpnia 1956 roku w Gdańsku jako córka ocalałej z warszawskiego getta Ireny z domu Grossbaum i Edwarda Molgi.

Absolwentka III Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku, tzw. „Topolówki”. Studia plastyczne podjęła na wydziale grafiki Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku, a ukończyła w 1982 roku w pracowni prof. Stanisława Teisseyre poznańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Anna Molga jest artystką wszechstronną. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, ilustracją książkową, scenografią, aranżacją przestrzenną.

Współpracowała z teatrami: Muzycznym i Miejskim w Gdyni, Atelier w Sopocie, Zielonym Wiatrakiem, Operą Bałtycką i „Miniaturą” oraz Gdańskim Archipelagiem Kultury. Projektowała scenografię i kostiumy do spektakli: Samotny Anioł (1993) i Kwartet H. Müllera (1994) w Teatrze Muzycznym w Gdyni, Dziady A. Mickiewicza (2000) i Gianni Schicchi G. Pucciniego (2001) w Operze Bałtyckiej, Archeologia A. Szipienki (2001) i My Blue-Yiddish Songs A. Ochodlo (2002) dla Teatru Atelier w Sopocie, Każdy przyniósł, co miał najlepszego według M. Abramowicza (2014) w Teatrze „Miniatura”, a nawet przestrzeń koncertu I. Pogorelicha w Operze Leśnej. W 2013 roku Anna Molga przygotowała ilustracje do animowanego filmu Voodoo – Lady Dominga, a w 2014 roku kostiumy i scenografię do filmu A. Dudzińskiego Żadnego prawa nie złamałem. Wystawiała swoje prace malarskie w foyer Opery Bałtyckiej (2000), w Teatrze na Plaży i Galerii STS w Sopocie (2004), w Galerii Mariackiej w Gdańsku (2006), w Druskiennikach na Litwie (2010). Uczestniczyła w wystawie „Płaszczyzna i przestrzeń. Rzecz o scenografach Wybrzeża” (1998), odbywającej się w Pałacu Opatów (Oddział Sztuki Nowoczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku).

Ogromnym powodzeniem cieszył się cykl jej prac inspirowanych limerykami Wisławy Szymborskiej, prezentowany na wystawie „Focus Szymborska” w Beletage Galerie w Berlinie. „Nie są to w żadnym razie typowe ilustracje, gdzie tekst «dyktuje» rysunek. To zestaw charakterystycznych motywów Anny Molgi, lekko tylko przefiltrowanych przez uroczo absurdalne wierszyki słynnej poetki” [Kozłowska 2006: 6].

Wysoko oceniono aranżacje ważnych wystaw w jej wykonaniu: w 1999 roku z okazji 50 lat istnienia Opery Bałtyckiej i w roku 2000 „Ogrody Europy – wokół Parku Oliwskiego”, a także wielkoformatową instalację ilustrującą gdańskie legendy (na Jarmarku Dominikańskim w 2010 roku).

Anna Molga jest autorką okładek do polskich wydań książek Rolanda Topora, pocztówek dla Amnesty International, afiszy i plakatów kolejnych edycji Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuk Autorskich WINDOWISKO oraz Festiwalu Kultury Żydowskiej ZBLIŻENIA. W swoim dorobku artystka ma także bogato ilustrowaną, przewrotną, dowcipną książkę… kucharską Wyrodna matka radzi, dedykowaną synowi po jego wyjeździe na studia do Szkocji. „Oczywiście ona tak do końca nie jest kulinarna. […] chciałam, żeby oglądając ją ludzie mogli się przede wszystkim trochę pośmiać, a nie zaraz brać za gotowanie” [Pewińska 2011: 26].

Od kilku lat pasją Anny Molgi jest ogród. Odkąd w 2016 roku zamieszkała z przyjaciółkami we wspólnym domu, aranżuje ogrodową przestrzeń, tworząc z rodzimych roślin piętrowe, wielokolorowe kompozycje ku radości współmieszkanek i miododajnych owadów.

Jest laureatką Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury.

Bibliografia:
Kozłowska, A., Bawię się absurdem, „Gazeta Wyborcza”, 31.01.2006, s. 6.
Pewińska, G., Kobieta z kurą, „Dziennik Bałtycki”, 14.01.2011, s. 26.
Wywiad przeprowadzony z Anną Molgą przez autorkę biogramu Ewę Bator 11 czerwca 2021 roku.

Autorka: Ewa Bator
Zdjęcie: Anna Molga – archiwum prywatne

Biogram powstał dzięki współpracy Fundacji Kultury Zbliżenia w ramach Festiwalu Kultury Żydowskiej ZBLIŻENIA, Stowarzyszenia Arteria i Instytutu Kultury Miejskiej.

Magdalena Żulińska

zdjęcie Magdaleny Żulińskiej

Aktorka, instruktor, wokalistka. Absolwentka Akademii Teatralnej na Wydziale Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku. Od 2008 związana z Miejskim Teatr Miniatura w Gdańsku, od 2012 współpracuje z Teatrem Zielony Wiatrak. Od jedenastu lat związana ze Stowarzyszeniem Kulturalno-Edukacyjnym Most, gdzie pełni rolę instruktora teatralnego. Współtwórca spektakli w ramach sceny inicjatyw aktorskich Teatru Miniatura. Między innymi „Jasiek i Małgośka, czyli uważaj robaczku” i „Z pamiętnika chomika”. Laureatka Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska - z okazji jubileuszu 70-lecia teatru lalkowego w Gdańsku.


Najważniejsze role: „Koralina” w reżyserii Włodzimierza Fełenczaka, Wendy w „Piotrusiu Panu” w reżyserii Jerzego Jana Połońskiego , role Ruth, Wanda, Matka w spektaklu „Każdy przyniósł, co miał najlepszego" - reżyseria Marek Brand, Ella w „Boże Mój” w reżyserii Marka Branda, Helenka w „Mitach greckich” w reżyserii Tomasza Mana , Meluzyna w „Akademi Pana Kleksa” w reżyserii Agnieszki Płoszajskiej.

Zdjęcie: Iwona Wojdowska